Η μεγάλη μέρα για το νέο μουσείο της Ακρόπολης έφτασε. Για τριάντα ολόκληρα χρόνια έμοιαζε με όνειρο. Τελικά έγινε πραγματικότητα. Επιτέλους, τα αριστουργήματα του ιερού βράχου απέκτησαν στέγη σ’ ένα ενιαίο χώρο, διάφανο για να περνάει το φυσικό φως, να πέφτει πάνω τους και να τα αναδεικνύει. Για πρώτη φορά βλέπεις τις πέντε Καρυάτιδες και από την πίσω πλευρά. Είναι λουσμένες στο αττικό φως, στον εξώστη, και μοιάζουν να περιμένουν ακόμη μία, αυτήν που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.
Ένα μοναδικό οπτικοακουστικό θέαμα περιμένει τους επισκέπτες του νέου μουσείου, καθώς κάθε βράδυ, μέσω βίντεο προβάλλονται στους τοίχους των κοντινών κτιρίων εικόνες εκθεμάτων που με την βοήθεια της τεχνολογίας "ζωντανεύουν".
Αίσθηση προκαλεί ο μεγάλος αριθμός κρατήσεων που έχουν γίνει μέσω του συστήματος e-ticketing που σχεδόν ξεπερνούν ως σήμερα τα 7000 εισιτήρια.
«Σε δύσκολους καιρούς οι άνθρωποι αναζητούν σύμβολα για να κρατηθούν. Το Μουσείο της Ακρόπολης αποτελεί ένα πολιτισμικό σύμβολο που μας ενώνει» επισήμανε χαρακτηριστικά ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς. Και αυτή η έκπληξη-συγκόλληση μοιάζει να είναι προάγγελος της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα από το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου. Το κομμάτι αυτό εντοπίστηκε σε κάποια έρευνα του εφόρου Αρχαιοτήτων Ακροπόλεως Αλέξανδρου Μάντη και θα σηματοδοτήσει μια νέα σελίδα στον πολιτισμό.
Τα επίσημα εγκαίνια, που θα πραγματοποιηθούν ΄σημερα. έφεραν την Ελλάδα στο επίκεντρο των συζητήσεων. Τριακόσιοι αρχηγοί κρατών, υπουργοί Πολιτισμού και προσωπικότητες από όλο τον κόσμο έχουν κληθεί να παραστούν σε αυτή τη σημαντική γιορτή που σχεδδιάστηκε με σεβασμό. Οπως ταιριάζει στα μνημεία της Ακρόπολης, αν και τα σημάδια της κακοποίησης από τον Ελγιν είναι εμφανή...
Ξεκινώντας από το ισόγειο αντικρίζεις την ευρύχωρη αίθουσα με το κεκλιμένο γυάλινο δάπεδο και μια επιβλητική κλίμακα στο τέλος της. Η περιήγηση θυμίζει την ανάβαση στον ιερό βράχο. Τα πρώτα εκθέματα είναι χρηστικά αντικείμενα από αρχαίο οικισμό της 3ης χιλιετίας, λουτροφόροι, αγγεία και αναθήματα προς τα ιερά των θεών. Στην αίθουσα των αρχαϊκών του πρώτου ορόφου εκτίθενται τα μεγάλα αρχιτεκτονικά γλυπτά του αετώματος του Εκατόμπεδου, ένα από τα σημαντικότερα εκθέματα, του πρώτου μεγάλου ναού της Θεάς Αθηνάς. Οπως και τα δύο λιοντάρια που κατασπαράζουν τον ταύρο και το λυγερόκορμο Παιδί του Κριτία, με μια κίνηση που εντυπωσιάζει.
Η αίθουσα του Παρθενώνα αποτελεί την κορωνίδα του νέου μουσείου. Είναι σχεδιασμένη παράλληλα με το ναό. Αετώματα, μετόπες και η πομπή των Παναθηναίων σμιλεμένη σε λευκό πεντελικό μάρμαρο στη ζωφόρο. Ολοκληρώνοντας την περιήγηση αρχίζει και γίνεται έντονη η πικρία για τα διαμελισμένα και διασκορπισμένα ανά τον κόσμο μνημεία, μακριά από το φυσικό τους χώρο. «Ο Φειδίας και οι μαθητές του τα σχεδίασαν για να είναι μαζί, όχι χωριστά» παρατήρησε ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμανλής. Ισως και γι’ αυτό ο υπουργός πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς πιστεύει ότι ο νέο μουσείο μπορεί να είναι» καταλύτης για να γυρίσουν τα γλυπτά του Παρθενώνα στον τόπο τους».
Με αφορμή τα επικείμενα εγκαίνια του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, αμερικανικά ΜΜΕ αναφέρονται στο αίτημα της Ελλάδας για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, σημειώνοντας ότι το Νέο Μουσείο αποτελεί «ισχυρό επιχείρημα» προς αυτή την κατεύθυνση.
Η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς», το τηλεοπτικό δίκτυο ABC και άλλα ΜΜΕ στις ηλεκτρονικές σελίδες τους φιλοξενούν ανταπόκριση του πρακτορείου «Associated Press» για τα εγκαίνια του μουσείου, δίνοντας έμφαση στον αντίκτυπο που έχει στην ελληνική κοινωνία το αίτημα επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.
Μεταξύ άλλων, φιλοξενούνται δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος τονίζει ότι «το νέο μουσείο αποτελεί καταλύτη για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Είναι ένα σύμβολο της σύγχρονης Ελλάδας που τιμά το παρελθόν με έργα εφάμιλλα με εκείνα των προγόνων μας».
Ο αρχιτέκτονας του μουσείου, Μπέρναρντ Τσούμι, δηλώνει ότι «ο Παρθενώνας είναι ένα από τα πλέον τέλεια κτίρια, το οποίο έχει ασκήσει επιρροή επί αιώνες σε γενεές δυτικών αρχιτεκτόνων. Αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε, ήταν να είμαστε όσο το δυνατόν απλοί, καθαροί και ακριβείς στη δημιουργία οπτικής σχέσης μεταξύ του Παρθενώνα, του Μουσείου και του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου». Ο κ. Τσούμι δηλώνει «πεπεισμένος ότι αργά ή γρήγορα, τα μάρμαρα από το Βρετανικό Μουσείο θα επιστρέψουν στην Αθήνα».
Η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς» φιλοξενεί επίσης δυο άρθρα για το επίμαχο ζήτημα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Το πρώτο είναι του Βρετανού δημοσιογράφου και συγγραφέα, Κρίστοφερ Χίτσενς, από το περιοδικό «Vanity Fair», ο οποίος επιχειρηματολογεί υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων, υπογραμμίζοντας ότι «η άλλοτε μερικώς βάσιμη θέση του Βρετανικού Μουσείου περί έλλειψης χώρου στέγασης των γλυπτών, δεν υφίσταται πλέον. Κάθε επισκέπτης δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί από τις συντονισμένες προσπάθειες του αρχιτέκτονα του Μουσείου Μπέρναρντ Τσούμι και του διευθυντή του Δημήτρη Παντερμανλή», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χίτσενς, σημειώνοντας ότι «όλοι οι διαθέσιμοι θησαυροί του Παρθενώνα έχουν τοποθετηθεί με ιδιαίτερη φροντίδα σε μια αίθουσα που βρίσκεται σε άλλο επίπεδο σε σχέση με το υπόλοιπο Μουσείο, ώστε να αντικατοπτρίζει τη διαρρύθμιση του ναού».
Στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στις πρόσφατες επιστροφές τμημάτων του μνημείου από την Ιταλία και από το Μουσείο της Χαιδελβέργης, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα ότι «κάποια μέρα η Βρετανία θα αποφασίσει να διορθώσει ένα λάθος του παρελθόντος».
Ο διευθυντής σύνταξης της «Καθημερινής» και διευθυντής του αγγλόφωνου εβδομαδιαίου έντυπου «Athens Plus», Νίκος Κωνσταντάρας, σε άρθρο του που φιλοξενείται στη νεοϋορκέζικη εφημερίδα, υποστηρίζει πως «αν το Βρετανικό Μουσείο θέλει να είναι πιστό στον αυτοπροσδιορισμό του ως φύλακας της παγκόσμιας κληρονομιάς, και αν πράγματι δεν αναγνωρίζει τις γεωγραφικές ή εθνικές καταβολές των θησαυρών που εκθέτει, τότε ας το αποδείξει αυτό· ας εγκαταλείψει το κτητικό προσδιορισμό από το όνομα του και να ονομάζεται απλώς «Μουσείο». Επίσης, θα μπορούσε να αντικαταστήσει το διοικητικό συμβούλιό του με αντιπροσώπους εθνών, των οποίων οι πρόγονοι δημιούργησαν τους θησαυρούς τους οποίους εκθέτει. Αυτό θα εγκαινίαζε μια νέα εποχή ανταλλαγών και συνεργασίας ανάμεσα στα μουσεία του κόσμου. Θέματα ιδιοκτησίας θα ήταν δευτερεύοντα σε αυτό το νέο διάλογο ελεύθερων και ίσων χωρών».
Το Νέο Μουσείο Ακρόπολης είναι ο νέος πρωταγωνιστής; Το κτίσμα είναι σημαντικό λόγω του περιεχομένου ή εξαιτίας της αρχιτεκτονικής του μορφής; Είναι αντίθετο στο ύφος της περιοχής Μακρυγιάννη που έχασε το χρώμα της γειτονιάς ή ανοίγει διάλογο με το μνημείο του Παρθενώνα; Το έργο των Μπερνάρ Τσουμί και Μιχάλη Φωτιάδη έγινε η αφορμή για πολλές αντιπαραθέσεις και αρχιτεκτονικές κόντρες ως θέμα συμβίωσης με τις αθηναϊκές πολυκατοικίες και με τα νεοκλασσικά της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Ενώ ο γυάλινος όγκος του ήταν άλλο ένα σημείο συζητήσεων μεταξύ των κατοίκων της πόλης. Αυτή η «νέα άφιξη» δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. «ΤΑ ΝΕΑ» φιλοξενούν πέντε αρχιτέκτονες που εκφράζουν τις απόψεις τους γι΄ αυτόν τον νέο «συγκάτοικο».
Το Νέο Μουσείο Ακρόπολης είναι ο νέος πρωταγωνιστής; Το κτίσμα είναι σημαντικό λόγω του περιεχομένου ή εξαιτίας της αρχιτεκτονικής του μορφής; Είναι αντίθετο στο ύφος της περιοχής Μακρυγιάννη που έχασε το χρώμα της γειτονιάς ή ανοίγει διάλογο με το μνημείο του Παρθενώνα; Το έργο των Μπερνάρ Τσουμί και Μιχάλη Φωτιάδη έγινε η αφορμή για πολλές αντιπαραθέσεις και αρχιτεκτονικές κόντρες ως θέμα συμβίωσης με τις αθηναϊκές πολυκατοικίες και με τα νεοκλασσικά της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Ενώ ο γυάλινος όγκος του ήταν άλλο ένα σημείο συζητήσεων μεταξύ των κατοίκων της πόλης. Αυτή η «νέα άφιξη» δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. «ΤΑ ΝΕΑ» φιλοξενούν πέντε αρχιτέκτονες που εκφράζουν τις απόψεις τους γι΄ αυτόν τον νέο «συγκάτοικο».
Με αφορμή τα επικείμενα εγκαίνια του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, αναρίθμητα μέσα ενημέρωσης καταγράφουν απ' άκρου εις άκρον σ όλη τη γη, αυτό το παγκόσμιου βεληνεκούς γεγονός.
Αμερικανικά ΜΜΕ αναφέρονται στο αίτημα της Ελλάδας για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, σημειώνοντας ότι το Νέο Μουσείο αποτελεί «ισχυρό επιχείρημα» προς αυτή την κατεύθυνση.
Η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς», το τηλεοπτικό δίκτυο ABC και άλλα ΜΜΕ στις ηλεκτρονικές σελίδες τους φιλοξενούν ανταπόκριση του πρακτορείου «Associated Press» για τα εγκαίνια του μουσείου, δίνοντας έμφαση στον αντίκτυπο που έχει στην ελληνική κοινωνία το αίτημα επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.
Μεταξύ άλλων, φιλοξενούνται δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος τονίζει ότι «το νέο μουσείο αποτελεί καταλύτη για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Είναι ένα σύμβολο της σύγχρονης Ελλάδας που τιμά το παρελθόν με έργα εφάμιλλα με εκείνα των προγόνων μας».
Ο αρχιτέκτονας του μουσείου, Μπερνάρ Τσουμί, δηλώνει ότι «ο Παρθενώνας είναι ένα από τα πλέον τέλεια κτίρια, το οποίο έχει ασκήσει επιρροή επί αιώνες σε γενεές δυτικών αρχιτεκτόνων. Αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε, ήταν να είμαστε όσο το δυνατόν απλοί, καθαροί και ακριβείς στη δημιουργία οπτικής σχέσης μεταξύ του Παρθενώνα, του Μουσείου και του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου». Ο κ. Τσουμί δηλώνει «πεπεισμένος ότι αργά ή γρήγορα, τα μάρμαρα από το Βρετανικό Μουσείο θα επιστρέψουν στην Αθήνα».
Η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς» φιλοξενεί επίσης δυο άρθρα για το επίμαχο ζήτημα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Το πρώτο είναι του Βρετανού δημοσιογράφου και συγγραφέα, Κρίστοφερ Χίτσενς, από το περιοδικό "Vanity Fair", ο οποίος επιχειρηματολογεί υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων, υπογραμμίζοντας ότι «η άλλοτε μερικώς βάσιμη θέση του Βρετανικού Μουσείου περί έλλειψης χώρου στέγασης των γλυπτών, δεν υφίσταται πλέον. Κάθε επισκέπτης δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί από τις συντονισμένες προσπάθειες του αρχιτέκτονα του Μουσείου Μπερνάρ Τσουμί και του διευθυντή του Δημήτρη Παντερμανλή», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χίτσενς, σημειώνοντας ότι «όλοι οι διαθέσιμοι θησαυροί του Παρθενώνα έχουν τοποθετηθεί με ιδιαίτερη φροντίδα σε μια αίθουσα που βρίσκεται σε άλλο επίπεδο σε σχέση με το υπόλοιπο Μουσείο, ώστε να αντικατοπτρίζει τη διαρρύθμιση του ναού».
Στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στις πρόσφατες επιστροφές τμημάτων του μνημείου από την Ιταλία και από το Μουσείο της Χαιδελβέργης, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα ότι «κάποια μέρα η Βρετανία θα αποφασίσει να διορθώσει ένα λάθος του παρελθόντος».
Ο πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας Μάλκολμ Φρέιζερ ζήτησε και πάλι την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα. Μάλιστα, ο κ. Φρέιζερ έφτασε στο σημείο να προσθέσει πως η Ελλάδα θα πρέπει να διεκδικήσει τα γλυπτά αυτά ακόμα και δικαστικά.
Λίγες μέρες νωρίτερα, ένας άλλος πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας, ο Γκοφ Ουίτλαμ είχε δηλώσει για το ίδιο θέμα:
"Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης δίνει στο Βρετανικό Μουσείο την ευκαιρία να διορθώσει ένα από τα μεγάλα σφάλματα της ιστορίας. Δεν υπάρχει πλέον καμία δικαιολογία για τη διατήρηση της συλλογής στην Πινακοθήκη Νταβίν στο πίσω μέρος του Βρετανικού Μουσείου, τώρα που τα γλυπτά μπορούν να ενοποιηθούν και να εκτεθούν με τα λοιπά σωζόμενα γλυπτά της Ακρόπολης".
Την ίδια στιγμή, ο κ. Γιώργος Βαρδάς, μέλος της Κίνησης "Αυστραλοί Υπέρ της Επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα", κάλεσε την Ελλάδα να διεκδικήσει "πιο δυναμικά" την επιστροφή τους.
Εν τω μεταξύ, τα αυστραλιανά μέσα ενημέρωσης εξακολουθούν να δίνουν σημαντική προβολή στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Το τηλεοπτικό δίκτυο SBS έκανε σύντομο αφιέρωμα στα εγκαίνια, τονίζοντας το γεγονός ότι τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν ενώ τμήματα της ζωφόρου του Παρθενώνα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Αντικαθίστανται από γύψινα εκμαγεία, ώστε ο επισκέπτης να έχει πλήρη άποψη της εικόνας που παρουσίαζαν αρχικά.
Στο αφιέρωμα παρουσιάστηκαν συνεντεύξεις (οι οποίες δόθηκαν στο χώρο του Νέου Μουσείου):
-Του επικεφαλής αρχιτέκτονα του Μουσείου Μπερνάρ Τσουμί, ο οποίος μίλησε για τις δυσκολίες της κατασκευής, καθώς έπρεπε να λάβει υπόψη του τη σεισμικότητα της περιοχής, τις νέες ανακαλύψεις αρχαιοτήτων στο οικόπεδο ανέγερσης του Μουσείου και την καλύτερη προβολή όλων των αρχαιοτήτων που το παλιό μουσείο δεν μπορούσε να εκθέσει ταυτόχρονα.
-Του διευθυντή του Μουσείου Δημήτρη Παντερμαλή, ο οποίος μίλησε για ένα όνειρο ζωής που γίνεται πραγματικότητα έπειτα από 30 χρόνια.
-Του υπουργού Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος τόνισε την ανάγκη επαναπατρισμού των γλυπτών που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι τα εγκαίνια θα λάβουν χώρα με κάποια μέλη της ίδιας οικογένειας να λείπουν και υπογραμμίζοντας την ανάγκη η οικογένεια να επανενωθεί.
-Ο παρουσιαστής του σταθμού σχολίασε πως το Μουσείο αποτελεί με την ύπαρξή του ικανό επιχείρημα για τον επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα.
Εξάλλου και ο γραπτός Τύπος αναφέρεται στο Μουσείο με ιδιαίτερα θετικά σχόλια. Τα δημοσιεύματα παραθέτουν δηλώσεις των Α. Σαμαρά και Μπ. Τσουμί και δίνουν το χρονικό της ιστορίας του Παρθενώνα και της αφαίρεσης των Γλυπτών από τον Έλγιν. Δίνονται επίσης πληροφορίες για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης μαζί με εντυπωσιακές φωτογραφίες.
Τέλος έως τις 10 Ιουλίου θα συνεχίζεται μια πρωτότυπη εικαστική παρέμβαση στην κεντρική πλατεία Ομοσπονδίας της Μελβούρνης (Federation Square), με αίτημα την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με την ευκαιρία των εγκαινίων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φωτός της Μελβούρνης, ο ομογενής Κωνσταντίν Δημόπουλος κάνει την παρέμβαση "Μαύρος Παρθενώνας".
Όπως εξηγεί ο καλλιτέχνης, κατά τη διάρκεια της ημέρας υπάρχουν στην πλατεία διάφορες σκαλωσιές ντυμένες με μαύρο ύφασμα στο σχήμα του Παρθενώνα. Τη νύχτα με ειδικό φωτισμό "στήνεται" ένας "Παρθενώνας" με λευκό και γαλάζιο σε μαύρο φόντο.
Στις 2 Ιουλίου θα γίνει δημόσιος διάλογος στην κεντρική πλατεία της Μελβούρνης, με αίτημα την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Μεταξύ των ομιλητών θα είναι και ο πρόεδρος της Διεθνούς Επιστροφής για την Επιστροφή των Μαρμάρων, Ντέϊβιντ Χιλ.
Η έκθεση ξετυλίγεται σε πέντε εκθεσιακές ενότητες, μία από αυτές η ίδια η ανασκαφή που θα έχει ολοκληρωθεί μετά από έναν χρόνο.
Τα περίπου 4.000 εκθέματα του Νέου Μουσείου μοιράζονται στην αίθουσα των Κλιτύων Ακροπόλεως [λίγο πριν την είσοδο του επισκέπτη, στις κύριες εκθεσιακές ενότητες του Μουσείου], στην αίθουσα με τα Αρχαϊκά [όπου Κούροι, Κόρες και Ιππείς λούζονται από το φυσικό φως που διαχέεται στις λεπτομέρειες των αγαλμάτων] και στην αίθουσα του Παρθενώνος, όπου για πρώτη φορά εκτίθεται σε πλήρη ανάπτυξη η Ζωφόρος του Ναού, οι Μετόπες και τα Αετώματα.
Ο επισκέπτης μπορεί εύκολα να κατανοήσει εύκολα ποια είναι τα μαρμάρινα μέλη από τον Λόρδο Ελγιν και βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς τα αυθεντικά εκτίθενται με τα γύψινα εκμαγεία [του 1846], ώστε να καταστεί απόλυτα προφανής η μία από τις μεγαλύτερες κλοπές της ιστορίας.
Η συνολική έκταση του Μουσείου είναι 21.000 τ.μ. και διαθέτει εκθεσιακό χώρο 14.000 τ.μ σε αντίθεση με τα 1.450 τ.μ του παλαιού Μουσείου επάνω στον Βράχο.
Το σκεπτικό της έκθεσης, όπως εξήγησε ο κ. Παντερμαλής είναι να δημιουργείται στον επισκέπτη «η αίσθηση του περιπάτου προκειμένου να συνειδητοποιεί τον τόπο που βρίσκονται οι ανασκαφές και τα έργα της έκθεσης».
Σύμφωνα με τον κ. Παντερμαλή χρειάζονται περίπου τρεις ώρες για να έχει ο επισκέπτης μία ολοκληρωμένη εικόνα στο πλαίσιο μίας μαζικής ξενάγησης.
Περιήγηση στα εκθέματα
Το μουσείο σχεδιάστηκε με την ιδέα να ανεβαίνει κανείς στην Ακρόπολη. Από τον προθάλαμο του ισογείου ο επισκέπτης βρίσκεται στον πρώτο εκθεσιακό χώρο, στην ευρύχωρη αίθουσα με το κεκλιμένο γυάλινο δάπεδο όπου παρουσιάζονται ευρήματα από τις πλαγιές της Ακρόπολης.
Τον επισκέπτη του νέο μουσείο Ακροπόλεως καλωσορίζουν μία γλαύκα της Αθηνάς και μία σειρά από Νίκες.
Εν συνεχεία, θα μπαίνει στην αίθουσα με τη «ράμπα», ώστε να μεταβεί στο παραπάνω επίπεδο.
Όπως η Ακρόπολη ήταν χτισμένη σε έναν βράχο και ο αρχαίος επισκέπτης ανεβαίνοντάς τον, συναντούσε σπίτια από τον οικιστικό ιστό ή διάφορα ιερά που ήταν ιδρυμένα στις πλαγιές.
Το ανηφορικό δάπεδο της πρώτης αίθουσας παραπέμπει στην ίδια ανάβαση. Από τον οικισμό που αναπτύχθηκε στις πλαγιές και στους πρόποδες της Ακρόπολης, έχουμε αγγεία της καθημερινής χρήσης, αγγεία των καθημερινών ανθρώπων και σκεύη που σχετίζονται με τη ζωή του άντρα, της γυναίκας, του παιδιού, κ.ά. Κλείνουμε με τα γλυπτά που βρέθηκαν σε οικιακό ιερό στην οικία του φιλοσόφου Πρόκλου.
Η βόρεια πλευρά είναι αφιερωμένη στα μεγάλα ιερά όπως του Διονύσου με το θέατρο και του Ασκληπιού με τα θεραπευτήρια. Για πρώτη φορά εκτίθενται σε μεγάλη ποσότητα ευρήματα από το ιερό της Νύμφης, κυρίως λουτροφόροι με τις οποίες έφερναν το νερό για το γαμήλιο λουτρό. Η νότια πλευρά είναι αφιερωμένη στα μικρότερα ιερά (Αφροδίτης Ουρανίας, Αφροδίτης Πανδήμου κ.ά.). Στο πρώτο οι νεόνυμφοι κατέβαλαν ως «απαρχές», δηλαδή, ως πρώτη προσφορά, μία δραχμή σε ένα παγκάρι».
EPT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου